Gravid=Jobbigt!?

2013-01-31 15:19:00 Graviditeten
» Kommentarer(4) «


Nu när det gått en bra bit och endast är 17½ veckor kvar tills bebis kommer har jag börjat fått en massa komentarer och frågor som tex
(Visserligen från den äldre generationen som inte är så uppdaterade om hur det är att vara gravid på 2000-talet!)

*Nu börjar det bli tung va?
*Du jobbar väl inte så mkt?
*Nu tar du det väl lungt?
*När jag var gravid var det en lång pina och det enda jag ville var att komma i jeansen igen
*Tänk på att det är värt det sen
*Du tänker väl på vad du äter (så jag inte går upp i vikt)
*Du vet väl hur du ska träna, man kan väl inte gå på ett vanligt gym?


Och sen får man höra/läsa av dom som är gravida alla problem som finns, allt från illamående till kliande börstvårtor!
Men jag mår faktiskt oerhört bra :)
För det första har vi försökt bli med barn i 2år och nu när vi äntligen ska bli föräldrar är hela världen fantastikt! Klart man kan bli grinig ibland och bli irreterande på varann och ha tråkiga dagar!
Men 90% av tiden känner jag mig lycklig och glad och vardagen rullar på så mkt bättre när man vet vad som kommer att komma!
Jag har aldrig mått såhär bra rent smärtmässigt!

*Jag har inte gått upp 1gram
*Har i princip samma kläder som innan (kanske säger mer om min klädstil?)
*Sover bra om nätterna när jag väl hittat en skön ställning
*Mår illa kanske 1gång/vecka
*Äter som vanligt
*Tar glatt emot alla jobbdagar som dyker upp

Alla dåliga saker suddas liksom ut av allt det som är bra
Det som är dåligt är
*Ont i öronen
*Ackne och utslag i ansiktet
*Början till foglossning
*Trött på eftermiddagarna
*Lite extra känslig
 
Sen förstår jag dom som verkligen har problem med illamående och smärtor av olika slag men jag blir lite irreterad av att folk tar det för givet att man ska må dåligt och gå upp minst 20kilo...
Jag har ju liksom världesn bästa grej i magen, klart jag mår underbart :D
Så jag tänker njuta tills magen börja bli för tung för att köra på i mitt vanliga tempo osv.
Såhär ser magen ut när jag ligger ner :)
(På nedersta bilden drar jag in magen)

Kommentarer
Postat av: Mysan

Har också ont i öronen och början till foglossning men jag är bara i vecka 15. Huvudvärk till döden ibland. Biter ihop på jobbet pga av smärta i rygg och fötter. Men jobbar heltid. Med tungt jobb kanske inte så konstigt att jag har ont.

Men öronen är lite udda det knäppe och har sig i vänster öra

Svar: Det beror på att slemhinnorna är svullna när man är gravid! Skitirreterande och svinont...
Duktig du är som orkar jobba 100%! Jag är ju bara tim.vik så jobbar ca 1-3dagar/veckan
Klara

2013-01-31 @ 20:41:39
URL: http://knoddeen.blogg.se
Postat av: Mysan

Sv jag orkar egentligen inte jobba 100 % från och med nästa veckamgår jag ner i arbetstid pga foglossningen.

Kramar

Svar: Ne förstår det! Skönt att du kan gå ner i arbetstid då :)
Klara

2013-02-03 @ 08:24:07
URL: http://knoddeen.blogg.se
Postat av: Sussi

Snubblade in på din blogg via en annan gravidblogg. Åh, vilken bra inställning du har =) Det går ju inte att känna annat än lycka.

För min del så var det snarare så att omgivningen till en början inte förstod att man kunde må riktigt dåligt som gravid. Till och med vänner kunde liksom antyda att det skulle vara något "fel" och var ganska oförstående till hur jag hade det de första månaderna. (Jag var en av dom som kräktes dagligen flera ggr om dagen). Men jag försökte alltid göra det med ett leende =)

Svar: Åhh vilka fina gravidbilder du ha på din blogg :DJa jag förstår ju verkligen hur jobbigt det kan vara om man mår dåligt men förstår inte hur folk kan ta för givetatt an ska må dåligt...
Nu har jag ju en grundsjukdom i grunden med mkt smärta,trötthet osv men gravididten har gjort att jag mår så underbart bra och har aldrig vart såhär bra i smärtväg :D Och sen att vi försökt bli med barn länge och att även jag trodde att jag skulle må skit pga grundsjukdomen har väl gjort att jag svävar på moln för att allt har gått så underbart bra :D Kommer följa din blogg :D
Klara

2013-02-04 @ 11:24:54
URL: http://www.tussilulls.blogg.se
Postat av: Sussi

Tusen tack =) Det är tack vare min duktiga sambo som är fotograf. Och kanske att jag älskar min allt större mage och bebisen däri. Då har bilderna en tendens att bli bra :)

Har faktiskt en väninna som är gravid i vecka 15 och hon har också en smärtsam "grundsjukdom" men när hon blev gravid blev hon mycket bättre. Läkarna sa att de trodde graviditeten var anledningen =) Förstår hur lycklig du måste känna dig nu!

Svar: Ja precis:) är faktiskt många med olika sjukdomar som känner sig bra under gravididteten :) Önskar min sambo också kunde knäppa så fina bilder:P Men vi ska gå till en fotograf om typ 10 veckor iallafall:)
Klara

2013-02-04 @ 13:01:40
URL: http://www.tussilulls.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback