Lurig bebis!

2012-12-31 14:35:00 Graviditeten
» Kommentarer(4) «


Förra veckan och i helgen har bebisen varit helt still och jag har inte känt några sparkar alls och det hände inget om jag buffade på magen eller drack iskallt vatten, så jag blev skitorolig och hon på gravid-rådgivningen tyckte jag skulle fara in om jag var orolig!
Självklart hade jag inte grejen man kan lyssna på hjärtat med med mig...
Så vart till att åka hem till Övik och in på akuten i lördags. Eftersom jag inte hade känt bebisen på ca 4dagar och har sedan vecka 15-16 kännt tydliga buffar fler ggr om dagen vart jag skitorolig!
När vi kom in på Akuten vart vi bara utskickade :O Gynläkarn som hade jour sa att han inte tänke fara in bara för detdära... Och att man i vecka 18 knappt ska känna något från fostret.
Men det är ju olika för alla och eftersom jag har känt tydliga buffar i 2-3veckors tid VARJE dag så ska man ju reagera när dom plötsligt försvinner under så många dagar.
Men läkaren sa att om det skulle vara missfall så gör han endå inget och att jag var orolig och vill lyssna eller kolla på bebisen brydde han sig inte om.
Och dom på förlossningen sa att det var farligt att kolla med ultraljud och med en hjärtmaskin.. Bulshit!!
Det är så små strålningar/signaler som går in, och att kolla på bebisen i 30sek ger ingen skada!
Hur bra är det för bebisen om mamman är orolig då!? För det jag känner påverkar ju bebisen!
Men vi kunde göra nått iallafall så vi for hem och hämtade hjärtgrjen och lyssnade och jag fick höra hjärtat iallafall men jag var fortfarande orolgi eftersom jag inte kände bebisen..
Men igår började den sparka sådär tydligt igen och jag är nu lugn :) Troligtvis hade bebisen tagit en tripp bak mot ryggen så jag inte kände sparkarna eller så hade bebisen växt mkt snabbare än livmodern så den helt enkelt inte hade plats att sparka lika mkt som förut!
Men nu är allt som vanligt och den sparkar på ordentligt där inne :) week-18

Kommentarer
Postat av: Marie

Usch vad jobbigt.... men skönt i alla fall att allt verkar bra nu i alla fall... hoppas det fortsätter så!

2013-01-01 @ 08:14:29
Postat av: Alexandra

Alltså, vad klumpiga som verkar! Framförallt så kan du absolut känna tidigare om du har framåtlutad livmoder och moderkakan bak, då är det klart att det känns tydligare.. Man blir så trött på alla läkare ibland!

Ni gjorde rätt i att lyssna på hjärtat iallafall!

2013-01-02 @ 15:16:26
URL: http://ivantapanummertva.blogg.se/
Postat av: elise

Ytterst märkligt att han ens fick betalt för det där... SKitläkare.

Svar: Han satt nog hemma och drack en öl eller nått eftersom han inte ville komma in! Han hade ju jour så han var ju inte på sjukhuset...Även om jag kan förstå han att man endå inte skulle ha gjort nått så är det ju inte bra om mamman är orolig heller!
Klara

2013-01-02 @ 21:29:59
URL: http://elisebystedt.blogg.se
Postat av: Frida

Först och främst vill jag grattulera till juvelen i magen (om jag inte gjort det tidigare) :)

Vad gällande allt innan graviditetsvecka 23 så gör dom knappt något. Antar att det har att göra med att många får missfall ( men om så är fallet kan mamman behöva läkarvård). Sjukt, sjukt sjukt!!

Första tiden är viktig och jag tycker även det är konstigt att man inte skrivs in på mvc förrän runt vecka 13. Har man dålig erfarenhet av vad man bör tänka på som gravid, kan mycket vara försent vid inskrivningen redan.

Hjärtljud ska du vara försiktig med innan vecka 20. Min barnmorska sa att det kan framkalla missfall. Så lyssna inte i onödan! UL, sa dom på sjukhuset att det är inget barnet bryr sig om, mer än att den kan bli irriterad av att man är där och "puttar" på den.

Men dagens sjukvård här i Norrland är skandal. Har du ont 5 av skala 10 så måste du nästan säga 20 för att bli tagen på allvar.

Sedan vad gällande rörelser så kan det vara olika dag till dag. Bebisen kanske är vaken på natten och sparkar medan du sover och tvärt om. Min var också lugn över jul, kanske beror det på all julmat osv :P Hihi! Men sedan när vi tittade på fotboll så började det röra sig igen. Det är någonting med fotboll och min bebis. Undra om det är ett framtida proffs där inne? :)

Lycka till med allt!

Svar: Tack :) Jag jag såg att din också var lugn! Ja kanske fick dom matkoma;)
Eller så kände dom på sig att vi hade fullt upp:)
Det dåliga var ju att hon borde veta att dom inte skulle göra nått åt det och sagt det från börja så slapp vi köra dom där 16milen.. Men men nu är det ju fullt fart så nu är allt bra igen :)
Klara

2013-01-04 @ 14:23:55
URL: http://Rajdich.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback