Diagnosen EDS

2010-02-10 16:30:12 EDS-Sjuk-dålig
» Kommentarer(0) «


Var i Umeå igår och träffade en läkare som gav mig diagnosen EDS-Ehlers Danlos syndrom. EDS är en medfödd bindvävssjukdom som påverkar framför allt leder, ligament, hud och blodkärl. De vanligaste symtomen är överrörliga leder,skör och övertöjbar hud, kronisk värk och smärtor. Det kan ofta vara svårt att få
en klar diagnos.

 Det känns såklart inte roligt att få diagnosen även om jag vet sedan ca 6mån att jag har den men nu är det bevisat och ja det är inte lätt alla dagar. Jag har EDS typ 3 och det innebär att huden är övertänjbar och/eller mjuk, sammetsliknande och generell överrörlighet och har kronisk värk i muskler och leder. Sjukdomen är 50% genetisk så min barn har 50% risk att få samma problem...


Många tanakr som snurrar i huvudet och sjukdomen går inte att bota och om jag har otur kommer den bli värre och värre.


Har inte så mkt mer att skriva har börjat på IVA nu och ska vara där i 4 veckor :) Imorgon är det sovmorgon som tur är och sen så har jag praktik hela helgen!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback