Vecka 30

2013-03-25 15:15:00 Graviditeten
» Kommentarer(1) «


*72,9% har gått
*Jag är gravid i månad 8
*76 dagar kvar
*204 dagar av 280 har gått
 
Nu är bebisen drygt 39 cm lång. Ökningen i längd saktar snart av, men bebisen kommer att fortsätta lägga på sig vikt ända fram till födseln. Förmodligen väger den ungefär 1,5 kg nu. 

Lungor och matsmältningssystem är nu nästan färdigutvecklade och bebisen fortsätter att blinka. Den kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset. 

En del forskare tror att det stimulerar bebisens synutveckling om du har magen ”ute” i ljuset. Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar.  Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt där inne.

Kommentarer
Postat av: Louise i Turkiet

Åh, nu är det nära. Hur har du mått under din graviditet? När tyckte du att det var "lättast" och "svårast"?

Kram

Svar: Ja det går fort nu :D Jag har mått oförskämt bra!Men bäst mådde jag mellan v.16-26.
Enda som är jobbigt nu är att jag har lite ont i ryggen :)
Klara

2013-03-25 @ 22:55:30
URL: http://www.louiseiturkiet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback